Blog

7 Tips voor meer positiviteit


Positief denken is waardevol. Mensen die positief denken zijn gelukkiger, gezonder, gezelliger en erg inspirerend. Wie verkeert er niet graag in de buurt van een positief ingesteld persoon? Immers een persoon die altijd negatief is, haalt ook bij jou de werkenergie weg. Een positieve instelling helpt je om anders tegen een bepaalde situatie aan te kijken. Als mantelzorger heb je het vaak heel druk. Vaak werk je nog en thuis staat er dan ook nog een zorgtaak op je to-do lijstje.

Belangrijk is dan dat je overdag met plezier en veel positiviteit kunt werken, want als jouw werkdag alleen maar energie kost en je ’s avonds ook nog eens met zorgtaken bezig bent, zul je merken dat je na verloop van tijd uitgeput raakt.

Ervaar je als mantelzorger dat je een positieve werkhouding niet kunt opbrengen, omdat je in gedachten vaak bij de hulpbehoevende persoon in het thuisfront bent of het werk dat je doet, niet leuk vindt?

In dit artikel geef ik je 7 tips om positief te blijven op je werk. Want als je positief bent, ervaar je meer positieve energie, zul je met meer plezier je werk doen en kom je niet zo uitgeput thuis.

Tip 1 : Rapporteer problemen snel en professioneel.

Niemand houdt van een pessimist, maar als er een duidelijke reden is, waarom je het moeilijk vindt om positief te blijven op je werk, geef je leidinggevende dan aan wat jouw probleem is. Immers als je niet over jouw probleem praat, kan de oorzaak ook niet opgelost worden. Als jouw taken als mantelzorger te zwaar worden, maak dit dan bespreekbaar en geef je baas eventueel aan in hoeverre hij je hierin kan ondersteunen. Indien je het bespreekbaar maakt, blijf dan professioneel. En realiseer je dat veranderingen niet ineens bewerkstelligd kunnen worden.

Tip 2: Behandel collega’s met respect.

Het is altijd makkelijker om positief op je werk te zijn als de werksfeer en je collega’s leuk zijn. Als je je collega met respect behandelt en je je best doet om hun mening ook te respecteren, zal de werkrelatie ook minder gespannen zijn. Je hoeft niet iedereen op je werk leuk te vinden om een positieve houding op je werk te hebben!

Tip 3: Herken negatieve gedachtes.

Misschien realiseer je niet eens dat je een negatieve houding op je werk hebt. Start met het bewust waarnemen van je gedachtes, woorden en acties. Let eens op de momenten dat je “nee” zegt zonder een reden, je denkt dat je iets niet kunt, twijfelt over jouw kunnen, of je boos bent als je een taak erbij krijgt. Denk eens aan wat er zou gebeuren als je jezelf dwingt om op een andere, positieve manier naar dezelfde situatie te kijken: “ja” zeggen, geloven dat je iets wél kunt, zelfvertrouwen hebben in je mogelijkheden en je blij voelen om een taak of opdracht uit te voeren. Ook al kun je niet iedere negatieve emotie die je hebt, veranderen, start alvast met het opmerken van deze emoties en bedenk of ze wel of niet gerechtvaardigd zijn.

Tip 4: Werk aan je stressniveau

Vaak is er een wisselwerking tussen onze houding op het werk en de situatie thuis. Als je stress hebt door de zorgtaken die je thuis nog hebt, je huwelijk of relatie, je kinderen, je financiële situaties of andere problemen, dan is het (soms) moeilijk om positief te zijn op je werk. Het tegenovergestelde is ook het geval: als je veel stress ervaart op je werk en deze je in een slecht humeur brengt, neem je deze stress mee naar huis en heeft het vaak weerslag op de reactie naar jouw familieleden. Bekijk eens je hele stresssituatie en merk op welke dingen in je leven ervoor zorgen dat een positieve instelling bemoeilijkt wordt. Te weten waar jouw stress vandaan komt en hier iets mee te doen, kan helpen om weer meer plezier in je werk te krijgen. Soms is het verstandig om een coach hiervoor in te schakelen.

Tip 5: Werk naar een nieuwe baan

Als je je baan echt niet leuk vindt en iedere dag met tegenzin naar je werk gaat, waarom doe je het werk dan nog? De meeste mensen zeggen: “Geld”, maar ongeacht de situatie, kun je starten met het zoeken naar een job waar je meer voldoening uit haalt of waar je wél blij van wordt. Als het de organisatie is die je niet leuk vindt, begin dan met het actueel maken van je Curriculum Vitae en start met zoeken van een andere baan en werkgever. Als het de functie is, laat je dan van je beste kant zien. Denk en doe actief mee en zet je voor de 100% in, zodat je baas niet om je heen kan en je opgemerkt wordt en je in aanmerking komt voor een promotie en groei. Als het hele bedrijfsleven je tegenzit, ga dan terug naar school. Ook al duurt het lang doordat je alleen in de avonden en weekenden kunt studeren. Werk dan naar een diploma toe in de richting die je wilt inslaan, waar je passie ligt.

Tip 6: Slaap genoeg

Voel je je niet af en toe chagrijnig of kribbig als je moe bent? Als je te weinig geslapen hebt, is het heel goed mogelijk dat je heel hard moet werken om een positieve instelling te houden. Heb je problemen met opstaan ’s ochtends of krijg je in de middag een inzinking op je werk? Beide zijn een indicatie dat je te weinig slaap hebt gehad. Sommige mensen hebben maar 4-5 uur slaap nodig, anderen 9 of 10 uur om uitgerust te zijn. Ga niet uit van de gedachte dat je in het weekend wel “bijslaapt”. Het is zelfs beter om in het weekend je normale slaapritme aan te houden. Dus niet lang uitslapen, maar in je dagelijkse ritme blijven. Ga vroeger naar bed, zodat je de slaap krijgt die je nodig hebt om je positief te voelen.

Tip 7: Smile!

Wist je dat gewoon simpel lachen, zelfs als je je niet happy voelt, je automatisch in een betere stemming brengt? Ons brein kent geen verschil tussen een “echte” en een “namaak” lach. Wanneer we lachen wordt het gelukshormoon endorfine aangemaakt. Endorfine kan ons een gevoel van geluk of zelfs euforie geven. Ook werkt endorfine kalmerend en pijnstillend. Met deze wetenschap zijn ook de CliniClowns opgericht om zieke kinderen in ziekenhuizen meer te laten lachen. Voel je je vaker negatief? Probeer je dan te herinneren dat een glimlach wonderen doet. Smile naar een medewerker die voorbij komt in de hal. Smile als je de klant een antwoord geeft en smile eens naar jezelf! JA, dit kan echt helpen om een positievere instelling op je werk te krijgen, maar ook daar buiten. Tevens zullen andere mensen denken dat je positief en vriendelijk bent. Indien iemand positief is, steekt dat andere mensen aan om een (ook) positievere houding aan te nemen. Dit betekent dat indien zij (door jou) in een blijde stemming komen, zij graag in jouw gezelschap willen verkeren en dat het voor jou ook makkelijker is om je negatieve gevoelens los te laten.

Lachen is het beste anti-stressmiddel dat er is!!!

Wil je weten in hoeverre MantelzorgerVitaal je kan helpen bij het realiseren van een goede energiebalans, dan kun je contact opnemen met info@mantelzorgervitaal.nl of bel 06-12791709.

Schrijf in het commentaarveld hieronder jouw eigen tips om positief te blijven en help vele andere mantelzorgers hiermee!

Featured Posts
Archive
Follow Me
  • Grey Facebook Icon
  • Grey LinkedIn Icon

St. Joosterweg 43

6102 GA Echt

info@mantelzorgervitaal.nl

Tel: 06 12 79 17 09